הטיפים לעצמאים לחסכון במס- רגע לפני סוף 2016

עצמאים ובעלי עסק יקרים,

כולנו רוצים למקסם את הכסף שלנו. לדעת שעשינו מה שניתן כדי להרוויח יותר כסף, לנהל אותו טוב יותר, לשמר אותו ולתת לו להמשיך לעבוד עבורנו על מנת להגדיל את ההון שלנו.
כדי שיישאר לנו יותר, אנחנו רוצים להגדיל הכנסות, להקטין הוצאות ולהשקיע נבון לטובת תשואה גבוהה, בסיכון נמוך.
אחת הדרכים האפקטיביות ביותר להשאיר אצלנו יותר כסף, היא לתכנן  נכון את מערך המס שלנו ובעזרת פעולות חוקיות לגמרי- לשלם פחות מס.

לקראת סוף שנת הכספים, אני מביאה בפניכם, העצמאים, רשימת פעולות שיש לבצע עוד השבוע
על מנת לחסוך במס.

שני דברים חשובים :
1. זכרו שתמיד חובה עלינו לברר מהן ההוראות שחלות על העסק הספציפי שלנו, ולפעול
בהתאם. התנהלות נכונה מול השלטונות תיתן לנו שקט נפשי ותאפשר לנו לנצל את כל מה
שמגיע לנו.

2. אל תיבהלו, יש כאן דברים שאולי לא רלוונטיים אליכם ולאחרים כן, אז קחו את הטיפים שנכונים לכם ועשו פעולה לטובת עצמכם! גם אם זה מצריך אתכם לצאת מאזור הנוחות שלכם, אל תוותרו על מה שמגיע לכם.
ובכל מקרה, התייעצו עם יועץ המס/ רואה החשבון שעושים איתכם את הד"וח השנתי ואשר תפקידם לראות את התמונה האישית השלמה שלכם- ולהתאים את התכנון לנתוני העסק שלכם.
הם יכולים לחסוך לכם הרבה כסף!

פעולות שיש לבצע עוד השבוע- לפני סוף השנה

  • תשלומים לעובדים– מעסיקים עובדים? תכננתם לשלם להם בונוסים, הגדלות שכר וכד'?
    עשו זאת במשכורת דצמבר
    . הגדלת הוצאות השכר של החודש, תיחשב להוצאה של שנת 2016, אף שמשולמת בינואר. זכרו להתחיל להפריש בדצמבר את ההפרשה הסוציאלית לעובדים חדשים שהגיעו עם קופה קיימת גם אם הם עוד לא עובדים אצלכם 3 חודשים.
  • תרומות– אם חשבתם לתרום למוסד המוכר במס הכנסה, תרמו עוד השבוע, והביאו המקור עם מסמכי הדוח השנתי.
  • הפקדות שנתיות– הפקדות לטובת קרן פנסיה לפרישה והפקדות לקרן השתלמות, יזכו אתכם הן בהקלות מס (כמו הכרת חלק מההפקדה כהוצאה או החזר מס על חלק מההפקדה) והן בפטור ממס על הרווחים בקופות אלה. ישנן תקרות מסוימות להפקדות בכל סוג של קופה ולכן כדאי לבקש מיועץ המס/ רואה החשבון שלכם שיעשה עבורכם את החישוב האישי שלכם.
  • דחיית הכנסה והקדמת הוצאה– במסגרת תקנות המס, אם תוכלו לדחות ביצוע עבודה לתחילת השנה, או להקדים ביצוע הוצאה לשנה זו, תהיה לכך השלכה על חבות המס הסופית שלכם.
  • גילוי מרצון– נוהל גילוי מרצון מהווה הזדמנות ייחודית לחייבים במס שלא מסרו דיווח מסודר על הכנסותיהם ולא שילמו מס עבורם, לתקן את הדיווחים ולשלם כראוי. באמצעות הליך זה, מעודדים ברשות המיסים נישומים, עסקים, חברות ועצמאיים רבים שעברו על החוק, לשלם את מיסיהם, עם הבטחה כי לא יופעלו כנגדם הליכים פליליים על העבירה.
    ישנם, למשל, ישראלים, שיש להם הכנסות או חשבונות ונכסים בחו"ל, או מספר דירות להשכרה בארץ, עליהן לא דיווחו.
    רשות המיסים האריכה את המועד לגילוי מרצון עד סוף השנה הזו, כלומר, עד 31.12.16.
    אז אם חושבים שיש לכם על מה להצהיר, גשו לבעלי מקצוע בתחום המס ובדקו עימם את הזכויות שלכם.
  • מענק עבודה: "מס הכנסה שלילי" – המדינה מתמרצת אוכלוסיות שמרוויחות שכר מתחת לרף מסוים באמצעות מתן מענקים- וזאת על מנת לעודד את האנשים להמשיך לצאת לעבודה. כדאי שתיכנסו לאתר של רשות המיסים ותבדקו באמצעות מחשבוני הזכאות אם אתם שייכים לאלה שמגיע להם המענק. אם כן, מהרו להגיש בקשה עוד השבוע, שכן ניתן לבקש את המענק רק עד סוף החודש – עבור שנת 2015!!
  • מימוש הפסדים בשוק ההון– יש לכם כסף המושקע בניירות ערך/ אגח"ים וכד'? אם הייתה לכם במהלך השנה מכירת ניירות ברווח, ואתם רוצים לקבל חזרה את המס ששילמתם, תוכלו לבדוק אפשרות למכור חלק אחר של הניירות שלכם בהפסד, על מנת לקזז את הרווח. רווח של שוק ההון יכול להתקזז רק מול הפסד משוק ההון. רווח שנוצר בשנת המס, ניתן לקזז רק באותה שנת מס.
    מנגד, אם יש לכם הפסד השנה, ואין מולו רווח שניתן לקזז השנה,
    תוכלו למשוך את ההפסד ל-6 השנים הבאות וברגע שיהיה רווח- אז לקזז.
  • יצירת רווח רעיוני בקופות לחיסכון– אם אתם בני 60 ומעלה ויש לכם כסף בפוליסת חסכון מסוג כזה שחייבת במס של 25% על הרווח הריאלי (בדקו עם מי שמלווה אתכם האם יש לכם קופה כזאת) הרווח שלכם פטור ממס עד לסכום של כ 13,000₪ ליחיד, וכ-16,000 ₪ לזוג. כדי ליהנות בכל שנה מהפטור הזה, קיים הסדר עם הגוף החוסך,
    לפיו אתם עושים פעולה של "מימוש רעיוני של הרווח" ומקבלים את תקרת הפטור של אותה שנה – כך שבעת המימוש, לא תצטרכו לשלם על כל הרווח, אלא רק על הרווח שמעל התקרה. כמובן שיש לבצע את המהלך הזה מידי שנה.
    זכרו כי קופות גמל וקרנות השתלמות פטורות מראש ממס על הרווחים,
    כך שהמהלך לא רלוונטי לגביהן. ( רווח רעיוני הוא רווח על הנייר ולא רווח אמיתי משום שאין באמת מימוש של הרווח, אלא רק בעת פדיון הקופה).
  • תשלומים ותקבולים עבור השכרה/שכירות– תשלום שניתן ומתקבל על השכרת נכס/ שכירות נכס, נחשב להוצאה בידי השוכר והכנסה בידי המשכיר, בשנה בה שולם הכסף בפועל. אם יש לכם עניין להקדים הכנסה מהשכרה או הוצאה על שכירות, מהרו לבצע התשלום בפועל עד סוף השנה
  • תשלום ביטוח לאומי- ייתכן שקיבלתם לאחרונה דרישה לתשלום שומת מס של שנת 2015, או שראיתם על פי הרווח וההפסד שלכם, שיהיה עליכם לשלם יותר דמי ביטוח לאומי עבור 2016. דעו שתשלום עד סוף השנה יקטין את נטל המס.
    זאת מכיוון ש 52% מהתשלום לביטוח הלאומי נחשב להוצאה מוכרת.
    לעניין זה , רלוונטי אם שילמתם במזומן, או באשראי ואפילו בתשלומים. תשלום בשיקים דחויים לשנת 2017, לא ייחשב כתשלום של השנה הזאת.
  • אם את עצמאית שילדה במהלך 2016, התייעצי עם יועץ המס/רואה החשבון שלך כיצד כדאי להגדיר את המעמד שלך מול הביטוח הלאומי, על מנת שתיהני מכל דמי הלידה שמגיעים לך. יש משמעות גדולה להגדרת תקופת העיסוק שלך במהלך השנה, אם החלטת שאת לא חוזרת לעסק מייד בתום חופשת הלידה.

בהצלחה!
עדנה

תוכן עניינים

עוד פרסומים

טיפים ומידע להתנהלות במשבר

נובמבר 2023 אנחנו נמצאים במצב של משבר מתמשך, שמתאפיין בין היתר גם בדאגות כלכליות ולפעמים גם בצורך בקבלת החלטות מהותיות. החלטות שמתקבלות מתוך לחץ וחשש,

שתפו את הפרסום :

עדנה כהן

רוצים להפיק מהכסף שלכם הרבה יותר?
זה הזמן ליצור איתי קשר.